حواديت قبل النوم باللهجة المصرية قصيرة للكبار

إن من ضمن أجمل الأشياء التي يمكن سماعها أو قراءتها حدوتة قبل النوم للكبار النوم باللهجة المصرية، وذلك لأنها تترك نوعًا من الأجواء الدافئة إلى قلوبنا، ويكون الطابع الخاص بها مختلف عن باقي القصص، لذا نتناول عبر موقع لحظات نيوز قصص قبل النوم بالمصري قصيرة، وأجمل حواديت قبل النوم باللهجة المصرية.
حدوتة قبل النوم للكبار النوم باللهجة المصرية
إن من ضمن أجمل الأشياء التي تعمل على تهدئة الأعصاب، قراءة حدوتة قبل النوم للكبار النوم باللهجة المصرية:
1-النملة والصرصار
كان يا ما كان يا سعد يا إكرام ما يحلى الكلام إلا بذكر النبي عليه الصلاة والسلام، كان في يوم من أيام الخريف سرب نمل شغال في الحبوب اللي جمعوها في الصيف، وجالهم صرصار طلب منهم أكل عشان جعان.
سألتو نملة بتعجب: أنت مجمعتش أي أكل في الصيف؟!، الصرصار: كنت بألف موسيقى وقتها مكنتش فاضي، النمل عشان كان خارج عن طبيعتهم رفضوا ومشوا.
اقرأ أيضًا: حدوتة قبل النوم للكبار رومانسية بالعامية
2-حدوتة الصياد
صياد كل يوم يروح شغله، وفي يوم شاف بنت حلوة، بس هو مهتمش، وشافها مرة كمان بالصدفة راح يكلمها اختفت، وبدأ يتعلق بها، ورسمها، وشافها تاني طلب يتجوزها، ولكن عيطت ابنت وقالت بابا عايز يجوزني رجل غني، راح الصياد لوالدها، وطلب ايدها، الوالد قاله اجمع ضعف ثروة زوجها، وتعالى.
طلب الصياد مهلة أكبر، ولما راح البيت تاني لقى حفلة فكرها زواجها، ولكن والدها قال: أنت اثبتت إنك فعلا بتحب بنتي،
3-البنت الضايعة
الكل دايمًا شايفها ضايعة بتعمل كل حاجة عايزاها ومش بتهتم، لدرجة أنها في سن صغير فقدت عذريتها بسبب شاب فكرت أنه بيحبها، وخسرت كل أصدقائها، بعد مرور سنة اتعرفت على صديقة جديدة وحكت لها على كل حاجة على أساس تسيبها من الأول، ولكن قالتلها دي مش غلطتك لوحدك، ووقفت جنبها.
لحد ما كبروا سوا واشتغلوا، وفي كل مرة البنت تحب يعايرها الشاب بعدم عذريتها، لحد ما اتعرفت على شاب أصغر منها بسنتين حبها جدًا، وكان ظروفه المادية مش كويسة، اشتغل لحد ما قدر يحقق لها كل الي تتمناه، وفضل يحبها العمر كله.
اقرأ أيضًا: قصة الخنازير الثلاثة حواديت قبل النوم
أجمل حواديت قبل النوم باللهجة المصرية
إن القصص من ضمن أفضل الأشياء التي يمكن للفرد قراءتها عند الرغبة في النوم، حيث إن تتضمن النقاط الآتية أجمل حواديت قبل النوم باللهجة المصرية:
1-الدودة الجائعة
دودة كانت صغيرة جدًا لسه طالعة من الشرنقة ، وكانت جعانة أوي، أكلت ورقة ونامت، وبعدين أكلت برتقانة، وبعد كدة أكلت بطيخة، ولما قررت تدور على أكل تاني مش جنبها حست بحاجة غريب، أكلت ورقة شجر لقيتها بعد معاناة، ونامت صحيت لقت نفسها فراشة،
2-محمد بن الحاج عرفان
محمد كان ملتزم في صلواته، واتخرج من الجامعة، وبدأ يدور على شغل، وقابله صعوبات كتير لحد ما اشتغل في منصة مدير، واللي حقد عليه فيه عصام وقرر يعمله مصيبة، وحرض عليه ناس تسرقه واخده منه كل حاجة، وبلغ الشرطة، ولكن
اتقلبت كل حاجة على محمد واتحبس لأن عصام أكد أن هو اللي حرامي وسرق الشغل، لجأ محمد لربنا، وتاني يوم لقى السواق شهد في صفه بعد ما كان اتفق عليه وخانه.
اقرأ أيضًا: حدوته الشبح والقمامة.، من أجمل حواديت الأطفال
3-الحب المستحيل
ولد عنده 20 سنة طالب في كلية الشريعة آخر سنة، كان ناجح في مجال المسرح والرياضة، وشاف زميلته نور كانت جميلة بس حزينة، اتعرفوا على بعض وكان في إعجاب، وبعد الشاب عنها فترة، ولكن رجع يعبر بها عن حبه، واتكلموا عن حبهم القديم، اكتشف إن البنت أكبر منه بعشر سنين بس مهتمش.
عرفها على أهله، وحبوها جدًا كصديقة لي، وتمت الخطبة بعد ما قرر الشاب يعلن عن حبهم.
إن في النهاية يمكن الآن قراءة أفضل الحواديت والقصص باللهجة المصرية، وذلك بعد أن قمنا بعرضها في الفقرات السابقة، والجدير بالذكر أنها تعمل على تهدئة الأعصاب، الخلود إلى النوم براحة واسترخاء دون تفكير.